Αλέξανδρος Κωφοκώτσιος
Μία από τις συνηθισμένες συζητήσεις με συναδέλφους αφορά το κόστος αγοράς και κυρίως συντήρησης ενδοσκοπίων. Σε ό,τι αφορά την αγορά καινούριων οργάνων, όλοι μας θεωρούμε ότι “πετύχαμε” μία πολύ καλή προσφορά. Σε αντίθεση με αυτό, όταν έρχεται η στιγμή να πληρώσουμε για επισκευή, υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι “η εταιρεία μας υπερχρέωσε, έβγαλε τα σπασμένα της από την πολύ χαμηλή προσφορά που έκανε στην πώληση των οργάνων” κ.λ.π.
Δεδομένης της αίσθησης αυτής ανάμεσα στους συναδέλφους, επικοινώνησα προσωπικά με συνεργάτες – φίλους στις τρεις εταιρείες που καλύπτουν το χώρο των ενδοσκοπίων στην Ελλάδα. Τους έθεσα το πρόβλημα το οποίο γνωρίζουν πολύ καλά και ζήτησα την θέση των εταιρειών τους. Στόχος του άρθρου αυτού είναι να ξεκαθαρίσει το τοπίο και όχι να στοχοποιηθούν κάποιοι. Σας παραθέτω τις τρεις απαντήσεις:
Από την Ενδοσκοπική Α.Ε.:
Μας ζητήθηκε από την συντακτική ομάδα του περιοδικού της ΕΠΕΓΕ να εκφράσουμε την άποψή μας σχετικά με το κόστος συντήρησης και επισκευής των ενδοσκοπίων.
Η προσπάθεια της εταιρείας μας διαχρονικά είναι να διατηρεί τμήμα service, με δυνατότητα πραγματοποίησης όλων των επισκευών στην Ελλάδα, πράγμα που μας δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στην αντιμετώπιση των βλαβών των ενδοσκοπίων των πελατών της, μικρότερο χρόνο down-time του ενδοσκοπίου και μειωμένο κόστος.
Παράλληλα έχει ρίξει σημαντικά το βάρος της στην σωστή εκπαίδευση των χρηστών και του νοσηλευτικού προσωπικού, έτσι ώστε να αποφεύγονται αναίτιες βλάβες.
Δεν θα αποφύγω να παραδεχτώ ότι το κόστος κάποιων από τα ανταλλακτικά των ενδοσκοπίων, είναι υψηλό, ιδίως για τα παλαιότερα ενδοσκόπια, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι το εργοστάσιο κατασκευής πρέπει να διατηρεί ανταλλακτικά για πολλές σειρές ενδοσκοπίων, πράγμα το οποίο σημαίνει σημαντικό πρόσθετο κόστος. Επιπλέον επίσης θα παραδεχθώ ότι υπάρχουν στιγμές δυσλειτουργίας και καθυστερήσεων που προσπαθούμε συνεχώς να μειώσουμε, αλλά δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται και το οικονομικό περιβάλλον κάτω από το οποίο λειτουργούμε στην Ελλάδα (απαίτηση προπληρωμών, capital controls, κλπ).
Ολοκληρώνοντας, η εταιρεία μας προσπαθεί συνεχώς να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες του τμήματος service με συνεχείς εκπαιδεύσεις, προσφέροντας στους πελάτες της ένα αξιόπιστο οικονομικό και ευέλικτο σύστημα αντιμετώπισης των βλαβών των ενδοσκοπίων των πελατών της.
Κίμων Καλόγλου
Ενδοσκοπική Α.Ε.
Πρόεδρος & Δ/νων Σύμβουλος
Από την Παπαποστόλου Ν. Α.Ε.:
Σύγχρονη Ιατρική Τεχνολογία και η Ιδιαιτερότητα των ενδοσκοπίων:
Στην Παπαποστόλου Ν. Α.Ε, με ιστορία 100 και πλέον ετών στον χώρο της Ιατρικής τεχνολογίας, προσπαθούμε να βρισκόμαστε συνεχώς στο πλευρό των ιατρών, τόσο σε επίπεδο τεχνικής υποστήριξης, όσο και σε επίπεδο εκπαίδευσης, προκειμένου να εξασφαλίζεται η σωστή και δόκιμη λειτουργία του ιατρικού εξοπλισμού.
Έχοντας την εμπειρία τεχνικής υποστήριξης από απλά χειρουργικά εργαλεία μέχρι και Γραμμικούς Επιταχυντές, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι τα ενδοσκόπια αφορούν μία από τις πλέον περίπλοκες κατασκευές ιατρικής τεχνολογίας, αφού σε μια τόσο μικρής διαμέτρου μηχανολογική κατασκευή που κάμπτεται, ενσωματώνονται ηλεκτρονικά συστήματα με CCD, πλακέτες, οπτικές ίνες και διάφορα κανάλια, συμπυκνωμένα με τέτοιο τρόπο όπου μόνο κάτω από μικροσκόπιο κατασκευάζονται και επισκευάζονται από επιδέξια χέρια, υπομονετικά και με τον απαραίτητο για τις συγκολλήσεις χρόνο.
Αυτή την σχεδόν χειροποίητη κατασκευή ιατρικής τεχνολογίας καλούνται οι γαστρεντερολόγοι να χειριστούν με ευλάβεια αλλά και θάρρος για μια σωστή και ολοκληρωμένη ενδοσκόπηση.
Πέρα από τις οδηγίες κατασκευαστικών οίκων πάσης φύσεως ιατρικών μηχανημάτων, ο πατέρας της Ιατρικής, Ιπποκράτης, είχε πει : ‘Κάλλιον το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν’. Η προσεκτική χρήση του ενδοσκοπίου, ο έλεγχος στεγανότητας, ο σωστός καθαρισμός-απολύμανση σε κατάλληλο χώρο, καθώς και η σωστή χρήση των αναλωσίμων υλικών, αποτελούν την πρόληψη και μειώνουν την πιθανότητα ύπαρξης μιας ακριβής, τόσο σε εργασία όσο και σε ανταλλακτικά, βλάβης.
Όταν το ‘κακό’ συμβεί τότε από τη δική μας πλευρά θα επιληφθεί μια ομάδα ανθρώπων (πωλητής, τεχνικός, υπεύθυνος διακίνησης, γραμματεία, τμήμα παραγγελιών/εισαγωγών, λογιστήριο), που πρέπει να συνεργαστεί ώστε να επιτευχθεί η επιστροφή ενός επισκευασμένου ενδοσκοπίου σε ιδανική λειτουργική κατάσταση. Το κόστος των ανταλλακτικών εξαρτάται κυρίως από εξωγενείς, ως προς τον εγχώριο αντιπρόσωπο, παράγοντες όπως για παράδειγμα η τιμολογιακή πολιτική του εργοστασίου.
Ξεφεύγοντας λοιπόν από την υποκειμενικότητα της σύγκρισης μεταξύ ακριβού και φτηνού σέρβις, για εμάς στην Παπαποστόλου Ν. Α.Ε η αντικειμενικά ιδανική σχέση τιμής-απόδοσης ορίζεται από την αφοσίωση μας στον τελικό χρήστη και την προσαρμογή στις ανάγκες του και όχι από την οποιαδήποτε λογιστική ποσοτικοποίηση.
Από την ΠΡΩΤΟΝ Α.Ε.:
Η εταιρεία ΠΡΩΤΟΝ Α.Ε. ως αποκλειστικός διανομέας του ιαπωνικού οίκου OLYMPUS στην Ελλάδα, πρωτοπόρος στη γαστρεντερολογία, διαθέτει μεγάλη ποικιλία ενδοσκοπίων, συσκευών απολύμανσης και αναλώσιμων υλικών. Η ομάδα τεχνικής υποστήριξης αποτελείται από εννέα άτομα τα οποία έχουν πιστοποιηθεί και εκπαιδευτεί σε εξουσιοδοτημένα κέντρα του Οίκου κατασκευής OLYMPUS είτε στην Ευρώπη είτε στην Ιαπωνία. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα είναι απαραίτητη η επανεκπαίδευσή τους με όλες τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις.
Όλες οι επισκευές πραγματοποιούνται με γνήσια και αμεταχείριστα ανταλλακτικά, ούτως ώστε ο επισκευασμένος εξοπλισμός να πληροί τις προδιαγραφές και τις όποιες δικλίδες ασφαλείας απαιτούνται από τον Οίκο κατασκευής. Οι εγκαταστάσεις στις οποίες πραγματοποιούνται οι συγκεκριμένοι τεχνικοί έλεγχοι, αποτελούν πρότυπο εργαστήριο επισκευών συστημάτων ενδοσκόπησης, ενώ η εταιρεία είναι πιστοποιημένη με πιστοποιητικά διασφάλισης ποιότητας από την TUV Hellas (ISO 9001:2008, ISO 13485:2012, ISO 14001:2004 + Cor 2009, Πιστοποιητικό βάσει της ΥΑ 1348/04 που αφορά την διακίνηση Ιατροτεχνολογικών). Παράλληλα η OLYMPUS μέσω ετήσιων ελέγχων που πραγματοποιούνται από Ιάπωνες ειδικούς βεβαιώνει ότι πληρούνται όλα τα standards που έχει θέσει ως προς την επισκευή και συντήρηση του εξοπλισμού.
Τα εργαστήρια βρίσκονται στην διάθεση του οποιουδήποτε πελάτη για να ενημερωθεί περαιτέρω σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες που ακολουθούνται αλλά και τον επαγγελματισμό που διακρίνει την ομάδα τεχνικής υποστήριξης της ΠΡΩΤΟΝ Α.Ε.
Διαβάζοντας τις απαντήσεις θυμήθηκα και συνειδητοποίησα τρία πράγματα:
- Κατά την 7χρονη περίοδο που εργάστηκα στην Αγγλία, το θέμα του κόστους συντήρησης των ενδοσκοπίων προκαλούσε πάντα εντάσεις. Άρα ας μην νομίζουμε ότι το υψηλό κόστος είναι προνόμιο των ελληνικών αντιπροσωπειών και μόνο. Επίσης γνωρίζω από προσωπική εμπειρία ότι οι οικονομικές προσφορές που δίνονται από μη εξουσιοδοτημένες – ανεξάρτητες εταιρείες από την Ελλάδα ή το εξωτερικό, τελικά λίγο διαφέρουν από τις “επίσημες” προσφορές.
- Όσο πιο καλά φροντίζει κάποιος τα ενδοσκόπιά του (αποφυγή υπερβολικών γωνιώσεων, σωστή χρήση αναλωσίμων, πιστή τήρηση των οδηγιών καθαρισμού – αποθήκευσης των οργάνων, τακτικός έλεγχος από το service κλπ) τόσο μειώνει το ενδεχόμενο μεγάλης βλάβης – ακριβής επισκευής. Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε και να τηρούμε και εμείς οι ενδοσκόποι τη σωστή χρήση και το καθαρισμό των ενδοσκοπίων και να επιμένουμε στη σωστή εκπαίδευση του νοσηλευτικού προσωπικού. Γνωρίζω ότι υπάρχουν κάποιες σκέψεις να επαναληφθούν τα σεμινάρια προς νοσηλευτές σχετικά με τη σωστή φροντίδα των ενδοσκοπίων – μακάρι να ευοδωθούν. Και τέλος,
- Πρέπει να αντιληφθούμε ότι τα ενδοσκόπιά μας είναι σχετικά λεπτοκαμωμένα πολύπλοκα ηλεκτρονικά όργανα τα οποία νομοτελειακά χαλούν. Και δυστυχώς η επισκευή τους στοιχίζει…